Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی بیان کرد انجمن سینماداران در صورت تمایل می‌توانند برای افزایش سانس اکران فیلم‌های خارجی درخواست بدهند.

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره شرایط اکران در سینمای ایران اظهار داشت: سیاست سازمان سینمایی و اداره کل، حمایت از اکران فیلم‌های ایرانی و سینمای ایران است، طبیعتاً سازمان سینمایی مسئولیت اکران را سال‌ها است به شورای صنفی نمایش واگذار کرده است که متشکل از نمایندگان صنوف سینمایی است و تصمیم گیرنده‌های اصلی برای چگونگی اکران فیلم‌های ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته تصمیم‌گیری برای چگونگی اکران هر فیلمی به غیر از تولیدات ایرانی نیز در این شورا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طی مدت گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و با توجه به اینکه بسیاری از تهیه کنندگان ایرانی به دلیل آنکه نگران فروش فیلم‌های خود بوده و تمایلی به اکران فیلم‌ها در شرایط فعلی نداشتند، شورای صنفی نمایش با توجه به یکی از مواد آئین نامه اکران، نمایش فیلم‌های خارجی را در نظر گرفت. ماده ۵۵ تا ۶۰ در نظام نامه اکران در سال ۱۴۰۰ نیز برای پیش‌بینی چگونگی اکران فیلم‌های خارجی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی تاکید کرد: در همین راستا، شورای صنفی به دفاتر پخش سینمایی اجازه داده است تا به صورت محدود اکران فیلم‌های خارجی را چارچوب ضوابط اکران، نمایش دهند. دفاتر پخش به دلیل علاقه سینماهای چند سالنه به اکران فیلم‌های خارجی، مجوز نمایش فیلم‌های خارجی را دریافت کرده و به صورت محدود این آثار را در کنار فیلم‌های ایرانی نمایش می‌دهند. خوشبختانه اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور بسیار موفقیت‌آمیز بود و توانست چراغ سینمای ایران را در زمان کمبود فیلم ایرانی، روشن نگه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط فعلی، قوانین اکران فیلم‌های خارجی در سینماها تغییر کرده یا خیر، توضیح داد: مانند روال گذشته، سینماهای چند سالنه امکان اکران فیلم‌های خارجی را دارند، البته در نظام نامه اکران ۱۴۰۰، بندی پیش بینی شده است که در شرایط خاص مانند شرایط فعلی که امکان اکران فیلم‌های جدید ایرانی وجود ندارد، به شورای صنفی نمایش این اجازه داده شود تا مجوز اکران فیلم‌های خارجی را به سینماهای تک یا دو سالنه نیز داده شود.

این مدیر سینمایی درباره نظارت بر اکران فیلم‌های خارجی و امکان اعتراض صاحبان فیلم‌های ایرانی بیان کرد: سیستم سامانه «سمفا» این امکان را برای سینمای ایران فراهم کرده است تا به صورت شفاف نظارت لازم برای اکران و چگونگی نمایش فیلم‌ها را داشته باشیم. تا امروز خوشبختانه نحوه اکران فیلم‌های ایرانی آنقدر خوب بوده است که موردی برای اعتراض به اکران فیلم‌های خارجی وجود نداشته است و فیلم‌های خارجی در کنار فیلم‌های ایرانی و نه در مقابل این فیلم‌ها بودند و توانستند خدمتی به سینمای ایران کنند.

وی در جواب این سوال که با توجه به اینکه حق کپی رایت فیلم‌های نمایش داده شده به کمپانی‌های خارجی پرداخت نمی‌شود، آیا این مساله می‌تواند مشکلات قانونی را به همراه داشته باشد یا خیر، توضیح داد: تأیید محتوای فیلم‌های خارجی توسط سازمان سینمایی و بر اساس چارچوب تعریف شده انجام می‌شود. اما مسئولیت کپی رایت برعهده درخواست کننده و یا دفتر پخشی است که فیلم را اکران می‌کند، در چنین شرایطی اگر مشکلی از سوی شرکت‌های خارجی صاحب فیلم‌ها پیش آید، شرکت پخش مورد نظر مسئول پاسخگویی به این مساله است.

وی بیان کرد: تمام دفاتر پخش فیلم که مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، می‌توانند فیلم خارجی اکران کنند. البته در نظام نامه اکران پیش بینی شده است که دفاتر پخش فعالی که در دو سال گذشته در حوزه اکران فیلم ایرانی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند که بر همین اساس شرکت‌های پخش «فیلمیران»، «حوزه هنری» و «فیلمسازان مولو» متقاضی اکران فیلم‌های خارجی هستند.

فرجی همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورت تمایل سینماداران به افزایش سانس نمایش فیلم‌های خارجی چنین درخواستی از سوی سازمان تأیید می‌شود یا خیر گفت: اگر انجمن سینماداران نسبت افزایش اکران فیلم‌های خارجی متقاضی باشند، این پیشنهاد بررسی و نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کپی رایت اکران فیلم های خارجی فیلم های خارجی فیلم های ایرانی سازمان سینمایی اکران فیلم ها نمایش فیلم ها سینمای ایران شورای صنفی نامه اکران دفاتر پخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان می‌کنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت می‌کنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد. رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخص‌هایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بوده‌اند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای سالی پنج پروژه دارد.

محمد خزاعی گفت: ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه می‌کند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرم‌ها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و بازیگران هر سال در پلتفرم‌ها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد. او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آن‌ها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخش‌های اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است. به گفته وی، این وضعیت گوشه ای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغه‌مند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم. رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسل‌های مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ می‌توان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کم‌کاری منجر می‌شود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر می‌کند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم. محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتاده‌ایم، میزان سرمایه‌گذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است. او با بیان اینکه ورود انبوه و بی‌رویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغال‌زایی منجر می‌شود. چگونه است که تولید آثار در همه بخش‌های سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش می‌کند این برنامه‌ها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است. محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی می‌شود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکرده‌اند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزه‌های دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است. او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکل‌گیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار می‌رود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود. خزاعی با گلایه از برخی بی انصافی‌ها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش می‌گیرند تا به پرسش‌هایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست. او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمی‌شود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان می‌دهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کرده‌ایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به گزاره‌ها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گسترده‌تر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشم‌انداز پیش رو روشن است. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری‌خلیلی در این جلسه حضور داشتند. ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903971

دیگر خبرها

  • مهمترین اخبار ۱۹ اردیبهشت/احتمال عرضه داروی ایرانی SMA
  • فیلم سینمایی «آبی روش» پروانه نمایش گرفت
  • «آبی روشن» پروانه نمایش گرفت
  • «آبی روشن» پروانه نمایش گرفت/ اکران به زودی در سینماها
  • افزایش بیش از ۱۲ درصدی تردد مسافر از پایانه های مرزی آذربایجان غربی در فروردین ماه 
  • افزایش بیش از ۱۲ درصدی تردد مسافر از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی
  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • تقاضا برای خدمات cip همچنان بالا است/ روزانه چند نفر از خدمات cip در ایران استفاده می‌کنند؟
  • «اخت الرضا» راهی شبکه نمایش خانگی شد
  • بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال کیست + بیوگرافی