یک فیلمساز: جشنواره جهانی فیلم فجر در دیپلماسی عمومی ناموفق است
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۳۸۹۱
یک فیلمساز گفت: اگر جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر میتوانست به معنای واقع کلمه در دیپلماسی عمومی موفق شود، آنگاه توجیهی برای برگزاری به صورت مستقل داشت، اما فقدان استراتژی باعث شد که این جشنواره ابتر مانده و باعث نارضایتی جمع کثیری از سینماگران کشور شود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره جهانی فیلم فجر، محمد دیندار، در گفتگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: متاسفانه مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر معنای دیپلماسی عمومی را به درستی درک نکردند و وقتی میپرسیم در زمینه دیپلماسی عمومی چه کردهاید، میگویند همین که تعدادی میهمان خارجی به ایران بیایند و ببینند خیابانهای تهران امن است یعنی دیپلماسی عمومی! این نشان میدهد سقف درک مدیران سینمایی کشور از دیپلماسی عمومی حداقلی است وگرنه اگر جشنواره جهانی فیلم فجر در دیپلماسی عمومی اندکی موفق بود باید میهمانان خارجی این جشنواره که با هزینههای ارزی گزاف در ایران پذیرایی شده یا در دارالفنون آموزش دیدند با ساخت فیلم و یا حداقل مصاحبه و بیانیههایی تحریمهای ضد بشری غرب بر علیه مردم ایران را محکوم میکردند که دیدیم هرگز چنین نشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: از سازمان سینمایی کشور که بخشی از بدنه دولت است و ادعای احترام به نظر اکثریت را دارد، بهطور جدی میپرسیم چرا در حالی که اکثریت صنوف سینمایی و اهالی سینما و رسانه به شکل رسمی و روشن، دوپاره کردن جشنواره فیلم فجر را یکاشتباه بزرگ دانسته و بارها و بارها خواهان یکپارچگی آن شدهاند، اما به نظرات این صنوف سینمایی و صاحب نظران این رشته، توجهی نشده و همچنان در مسیری اشتباه بار کج حمل میکنند.
دیندار تصریح کرد: متاسفانه در سالهای گذشته هزینههای زیادی برای خرید فیلمهای خارجی توسط این جشنواره شد که هرگز رنگ اکران عمومی بخود ندیدند، چه کسی پاسخگوی هدر رفت این بودجههای ارزی است. از مدیران سازمان سینمایی و جشنواره جهانی فیلم فجر صریح و روشن میپرسیم خروجی آن همه هزینه برای آموزش هنرجویان خارجی چه بود و کدام فیلمها را برای معرفی فرهنگ غنی ایران و روشن شدن افکار عمومی به نفع مردم ایران ساخته و در جهاننمایش دادند...
وی در پایان گفت: در شرایط کرونا میزان انتقاد به جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر افزایش یافته و سینماگران شاخص کشور معتقدند هزینههای ایننوع جشنوارهها باید صرف مشکلات اهالی سینما در شرایط سخت کرونایی شود.
منبع: روزنامه کیهانمنبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: جشنواره جهانی فیلم فجر جشنواره جهانی فیلم فجر سینمای ایران جشنواره جهانی فیلم فجر دیپلماسی عمومی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بنیاد سینمایی فارابی، ۱۶ عنوان کتاب جدید را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی میکند
به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، حمیدرضا بشیریفراز مدیر مرکز انتشارات، آموزش و پژوهش فارابی، درباره حضور بنیاد در نمایشگاه کتاب امسال گفت: پس از سالها رکود و توقف در این مرکز، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، امسال در سی وپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، با بیش از یکصد عنوان کتاب در این رویداد بزرگ فرهنگی حضور پیدا کرده است.
او با بیان اینکه فارابی ۱۶ عنوان کتاب جدید را در این دوره از نمایشگاه کتاب رونمایی میکند، افزود: از این ۱۶ عنوان کتاب، ۱۵ اثر، تألیفی و حاصل پژوهش و نگارش برجستهترین متفکران عرصه سینمایی در کشور است.
وی گفت: کتابهای تألیفی در سطح کاربردی هستند و تلاش شده تا اندکی از پژوهشهای صرفاً نظری فاصله گرفته شود چراکه سینمای امروز ایران نیازمند تحقیقاتی است که بتواند در بهبود هرچه بهتر وضعیت سینمای ایران کارآمد باشد. از این رو این همافزایی میان مجموعه بنیاد سینمایی فارابی صورت گرفته است.
مدیر مرکز انتشارات، آموزش و پژوهش بنیاد سینمایی فارابی در خاتمه اظهار کرد: تمام تلاش همکاران ما در این مرکز این است که به یک غبارروبی از مطالعات سینما در ایران دست یابیم و بتوانیم پابهپای تغییرات مباحث نظری و عملی در زمینه سینما در جهان گام برداریم. از این رو به سراغ موضوعات جدید مغفول در سینما رفتهایم.
اضافه میشود: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در شبستان اصلی مصلای تهران، سالن ۳، راهروی شماره ۱۵، غرفه شماره ۲۷۵ از امروز تا ۲۹ اردیبهشت ماه پذیرای خانواده سینما، اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و عموم علاقمندان هنر هفتم است.