در فجر امسال به تعداد انگشتان یک دست هم فیلم خوب نداشتیم/ «درخت گردو» تنها برای جشنوارههای خارجی ساخته شده است
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۴۴۸۹۲
امیر ابیلی منتقد سینما در خصوص عملکرد جشنواره سی و هشتم فیلم فجر و تعداد آثار قابل دفاع این دوره به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: جشنواره امسال به لحاظ فیلمهای ارایه شده به شدت ضعیفتر از جشنواره سال گذشته است؛ سال گذشته چند فیلم خوب و قابل دفاع داشتیم که متاسفانه امسال تعداد آثار خوب، به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد!
وی در ادامه افزود: «روز صفر» به نظرم خوب بود؛ اما در اکران عمومی نمیتواند مخاطب زیادی را به خود جلب کند؛ «شنای پروانه» یک فیلم جدید در سینمای اجتماعی است و از کلیشههای همیشگی فقر و فلاکت به دور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این منتقد سینما در خصوص فیلم سینمایی «درخت گردو» هم بیان کرد: «درخت گردو» را با وجود اینکه توجه مخاطبان را به خود جلب کرده، شخصا نپسندیدم. به نظرم مخاطب این هجم از تلخی را پس میزند. این فیلم نکته جدیدی در سینمای مهدویان ندارد و ما این فرم از مستندسازی را در «ماجرای نیمروز»ها تجربه کردیم و در این اثر هم با یک فیلمنامه پیچیده طرف نیستیم.
وی در خصوص نحوه اعتراض مهدویان به فاجعه بمباران شیمیایی سردشت در «درخت گردو» اظهار داشت: مهدویان در این اثر میتوانست نقدش را به گونه دیگری روایت کند؛ اینکه در این چهل سال به کردها و خوزستانیها آنقدر که لیاقتشان بوده امکانات داده نشده است. اما اینکه داستان به جای اینکه یک روایت ملی نشان دهد، به یک روایت قومیتی و تنها با تاکید بر کردها بپردازد، بی انصافی است.
ابیلی ادامه داد: اگر مهدویان یک فیلم کاملا انتقادی و تند میساخت و شرایط امروز کردها را نشان میداد و از فقر و کولبری آنها صحبت میکرد، اشکال نداشت؛ اما اینکه فیلمی ساخته شود که سکانسهای اروپا و دادگاه لاهه را نشان دهد، اما حرفی از صدام و عراق نزند و در مورد اینکه خود اروپاییها بمب شیمیایی به عراقیها دادند سکوت کند، بی انصافی و پا روی حق گذاشتن است.
ابیلی در خصوص نگاه کارگردان در ساخت این فیلم تصریح کرد: به نظرم فیلم تنها برای جشنوارههای خارجی ساخته شده است و مهدویان به دنبال اکران و یا تجربه یک فرم جدید در سینمای ایران نبوده است.
این منتقد در ادامه به دیگر موضوعات جشنواره سی و هشتم اشاره کرد و درمورد حفظ جایگاه زن در فیلمهای این دوره گفت: در این دوره از جشنواره فیلمهایی که با ماهیت و نقش زن تولید شده است، بر این اساس بودند که شان و شخصیت زن حفظ شود؛ با این حال در فیلمهای «سه کام حبس»، «عامه پسند» و «قصیده گاو سفید» کارگردانها نتوانستند به درستی قصه را هدایت کنند و در نهایت قصه به ضرر زن تمام شد.
ابیلی در پاسخ به این سوال که آیا فیلمهای این دوره امید بخش بوده یا خیر، بیان کرد: سازمان سینمایی تاکید دارد که سیاه نمایی در سینمای ایران اتفاق نیفتد؛ اما از اهرم هایش در این مسیر استفاده نمیکند. سینمای ما امروز به مدل سینمای اجتماعی که الگو گرفته از اصغر فرهادی است، بازگشته است. فیلمهایی را شاهد هستیم که موقعیت پیچیده در طبقه متوسط و بحران در یک خانواده را تصویر میکند؛ آثاری بدون قهرمان و بدون شخصیت فعال؛ حتی رنگ بندی فیلمها هم خاکستری است.
وی افزود: به نظرم سازمان سینمایی با اهرم پروانه ساخت و همچنین اهرمهای دیگر مثل بنیاد سینمایی فارابی، سینما جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میتواند موضوعات سینمایی را به سمت دیگری هدایت کند.
ابیلی در پایان خاطرنشان کرد: باید این نهادها گزارش دهند که چه فیلمهایی ساخته اند و به چه تفکراتی جایزه داده اند. اکثر این تولیدات جهت سینما را مشخص میکنند و در ادامه آینده سینما را رقم میزنند. اگر هدایت به درستی انجام شود_ سینمای ایران به سمت سیاه نمایی نخواهد رفت؛ به شرط این که سازمان سینمایی بخواهد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سازمان سینمایی سینمای ایران درخت گردو فیلم هایی فیلم ها یک فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۴۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۱۶ اثر جدید در نمایشگاه کتاب
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، حمیدرضا بشیریفراز مدیر انتشارات فارابی، درباره حضور این نشر در نمایشگاه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: پس از سالها رکود و توقف در این مرکز، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، امسال در نمایشگاه بینالمللی کتاب، با بیش از یکصد عنوان کتاب در این رویداد بزرگ فرهنگی حضور پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه فارابی ۱۶ عنوان کتاب جدید را در این دوره از نمایشگاه کتاب رونمایی میکند، افزود: از این ۱۶ عنوان کتاب، ۱۵ اثر، تألیفی و حاصل پژوهش و نگارش برجستهترین متفکران عرصه سینمایی در کشور است.
بشیری افزود: کتابهای تألیفی در سطح کاربردی هستند و تلاش شده تا اندکی از پژوهشهای صرفاً نظری فاصله گرفته شود چراکه سینمای امروز ایران نیازمند تحقیقاتی است که بتواند در بهبود هرچه بهتر وضعیت سینمای ایران کارآمد باشد. از این رو این همافزایی میان مجموعه بنیاد سینمایی فارابی صورت گرفته است.
مدیر مرکز انتشارات، آموزش و پژوهش بنیاد سینمایی فارابی در اظهار کرد: تمام تلاش همکاران ما در این مرکز این است که به یک غبارروبی از مطالعات سینما در ایران دست یابیم و بتوانیم پابهپای تغییرات مباحث نظری و عملی در زمینه سینما در جهان گام برداریم که از این رو به سراغ موضوعات جدید مغفول در سینما رفتهایم.
لازم به ذکر است انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در شبستان اصلی مصلای تهران، سالن ۳، راهروی شماره ۱۵، غرفه شماره ۲۷۵ از امروز تا ۲۹ اردیبهشت ماه پذیرای خانواده سینما، اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و عموم علاقمندان هنر هفتم است.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1229898 برچسبها کتابخوانی